FUNDACIÓ CENTRE OBERT JOAN SALVADOR GAVINA

Persona de contacte Olga Cubides Martínez
Data, creació de la fundació 19/12/1979
Fundadors Concepció Mata Fuentes
Història Els començaments de l'entitat estan fortament lligats als de la seva fundadora, Conxita Mata Fuentes, i a les circumstàncies d'un lloc tan singular com el barri del Raval de Barcelona. Quan Conxita va tornar de Xile, on va estar exercint tasques socials amb infants i famílies de diverses barriades locals, no li va ser difícil trobar un lloc on continuar aquesta trajectòria. Els carrers del Raval de finals dels anys 70 eren plens d’infants sense escolaritzar i socialment desatesos. El primer objectiu de la fundadora va ser tractar de canviar aquesta realitat i afortunadament no va estar sola en aquesta empresa. Al juny de 1979, s'engega en un petit local del carrer Marquès de Barberà el Centre Obert Joan Salvador Gavina, el primer Centre Obert per a la infància amb problemes psicosocials o sòcio-familiars de Catalunya. Amb la col•laboració de voluntaris del barri i estudiants de magisteri, es constitueix el primer equip de l’entitat durant els seus primers moments de vida. Els esforços s'orientaran conjuntament cap a una mateixa finalitat: convertir-se en un referent educatiu per al menor i procurar-li un millor entorn i qualitat de vida. L’any 1983, davant l'augment de la demanda de menors que necessiten una atenció socioeducativa i un treball d'integració social i obligats per un pla urbanístic a deixar el local que ocupava l'entitat, s'inicien les gestions per demanar a l'administració un nou emplaçament i continuar creixent i afrontant els nous reptes i necessitats. L'adequació del nou local va suposar una gran inversió econòmica i un gran esforç en la recerca de recursos però el nombre d’infants que s'atenen segueix creixent i el treball de la Fundació comença ja a sentir-se a poc a poc en el cor del barri. L’any 1991 s’inaugura el nou local, també al carrer Nou de la Rambla 39-41, i l’entitat es veu en disposició d'ampliar la seva tasca de cobertura de necessitats, i tractar d'anar més enllà del treball directe amb el menor i les seves famílies. Amb aquesta finalitat, l'any 1993 la Generalitat reconeix la Fundació com a entitat gestora d'ajudes RMI (la Renda Mínima d'Inserció Social). És una etapa de gran activitat en la implementació de nous projectes i on s’impulsen activitats al barri com el projecte d’autogestió juvenil Futbol Obert, les 12 Hores de Futbol Sala, que contribueixen a la convivència i la cohesió social del barri. Durant els últims anys la Fundació ha continuat adaptant la seva experiència professional a les necessitats i expectatives de les famílies actuant a partir de les necessitats detectades, situacions, en aquests moments, d'extrema pobresa similars a les que van dur a la creació de la Fundació fa més de tres dècades. La retrospecció de la trajectòria de la Fundació ens descobreix una institució de clara vocació socioeducativa en l'atenció a la infància, que amb el pas dels anys ha anat creixent de forma continua i consolidant la seva trajectòria en l'estructura social del barri, ajudant a suplir els buits que genera la insuficiència de recursos públics per a l'atenció i el desenvolupament d’infants, joves i les seves famílies. Reconeixements: La Fundació Centre Obert Joan Salvador Gavina ha estat reconeguda públicament en diverses ocasions, destacant els següents premis: • 1991. Premi Solidaritat de l’Institut de Drets Humans de Catalunya. • 1997. Premi Roda rotaria del Rotary Club Pedralbes de Barcelona. • 2012. Premi a la trajectòria de 30 anys, Josep Parera. • 2013. Premi a l’ excel•lència en integració social. Avedis Donabedian. • 2013. Premi a la col•laboració en els 3rs Premis a l’ excel•lència empresarial. • 2013. Creu St. Jordi atorgada a la Sra. Conxita Mata, fundadora de la Fundació Joan Salvador Gavina. • 2015. Reconeixement de la Generalitat de Catalunya a la trajectòria de la Fundació amb motiu dels 35 anys d'història.
Objectius • Donar suport, estimular i potenciar l'estructuració i desenvolupament de la personalitat dels menors i joves. • Afavorir la socialització i integració dels menors i les seves famílies. • Prevenir i evitar el deteriorament de les situacions de risc. • Conscienciar a la societat sobre la situació de vulnerabilitat social dels menors i les seves famílies
Àrees d'activitats Educació - Serveis socials
Activitats representatives L’any 2015 la Fundació va celebrar el seu 35è aniversari amb activitats destacades com unes Jornades de reflexió sobre la pobresa infantil a la seu del Col•legi d’advocats de Barcelona, un cinefòrum sobre la Resiliència a la Filmoteca de Catalunya, un concert solidari a càrrec de l’Escolania de Montserrat i un acte de tancament de l’aniversari amb participació de les famílies ateses per la Fundació amb una arrossada al Museu Marítim de Barcelona i posterior festa popular a la Rambla del Raval.
Tipus d'activitats Activitats de lleure - Ajuts individuals família - Centre Obert - Espai Jove - Projecte Ecosocial (Planoles) - Sensibilització - Servei de Menjador - Serveis socials
Sectors atesos: Culturals, recerca, medi ambient o cooperació Lleure
Sectors atesos: serveis socials i salut Família - Infància - Joventut
Àmbit geogràfic d'actuació Catalunya
Pressupost anual 852.851,92 €
Participació en altres organismes Coordinadora Catalana de Fundacions, FEDAIA (Federació d’Entitats d’Atenció i d’Educació a la Infància i l’Adolescència), Federació Catalana del Voluntariat Social, Fundació Tot Raval, Taula d'entitats del Tercer Sector de Catalunya.
Ignasi Vives i Bach (President)
Josep Tuní i Picado (Vicepresident)
Jordi Camós i Grau (Secretari)
Josep Maria Loza i Xuriach (Tresorer)