Comissió d'educació

La Comissió d’Educació de la CCF

La Comissió d’Educació de la CCF és un grup de treball orientat a reflexionar, debatre i coordinar esforços per tal de millorar la qualitat de l’educació a Catalunya, específicament en l’àmbit de les fundacions educatives. Per això, vol que la seva opinió sigui considerada en el debat de temes relacionats amb l’educació en l’àmbit local.

document: Reglament de la Comissió d'Educació (juny 2013)

Vídeo presentació de la Comissió d'Educació

Salutació de la presidenta de la Comissió, Begonya Gasch

Actualment aquesta comissió està conformada per:

Presidenta

Fundació Sant Fructuós

Pere Ros
Fundació BCN Formació Professional

Aquesta comissió va nèixer l’any 1993, arran del procés d’expansió que estava visquent la CCF en aquell moment. Des d’aleshores han realitzat diferents activitats d’interés per al sector.

Principals realitzacions

Taula Rodona: "I avui, a quina hora seràs a casa". Palau Macaya. 21/02/2017

Amb la participació d'Eva Millet, Lluís Font, Itziar Ruedas i Fabian Mohedano.

La comptabilització dels horaris de l’escola i dels centres de treball, del comerç i de l’espectacle amb l’atenció de la família i el temps destinat a l lleure era la preocupació que reunia els ponents al voltant de la qüestió de la regulació d ’horaris que es debat al Parlament de Catalunya però que exigeix també un canvi d’hàbits de la pròpia societat. Tots ells van apostar més pel pacte en el canvi d’hàbits que per la imposició mitjançant una llei.

Continuar llegint la Nota de Premsa de la Taula Rodona

Resultats del qüestionari "L'Educació Musical a propòsit de la LOMCE"

El passat més de juny us vàrem enviar el qüestionari ”L’Educació musical a propòsit de la LOMCE”

El resultat obtingut ha estat molt positiu i  us ho agraïm a les 198  fundacions i/o escoles que ens han respost.

Arran de l’anàlisi de les dades en relació a si els centres disposen de l’assignatura d’Educació Musical en l’oferta d’ hores complementàries i/o optatives; el resultat és que el 61% dels centres  disposeu de l’assignatura al l’educació primària i el 35% a l’ESO, i que només 7 centres la manteniu a batxillerat.

Els centres que disposeu d’Educació Musical com a activitat extraescolar representen un 14% sobre el total de les respostes i els que tenen formacions estables de música com ara corals, orquestres i bandes representen el 17 % .

Davant la reforma de la LOMCE, el 91% dels centres consideren que l’assignatura de música hauria de ser obligatòria a primària, el 83% d’ells opineu que també hauria de ser obligatòria a secundària i el 9% a batxillerat.

En la situació en què ens trobem sobre la Llei LOMCE, 179 centres que suposen el 90% del total de les respostes, volen que els  alumnes acabin la seva formació havent estudiat la matèria de música i per això hem de continuar treballant per fer sentir la nostra veu.

Si vau respondre l’enquesta, us agrairíem que ens féssiu arribar un correu electrònic  info@ccfundacions.cat   indicant-nos quina Fundació o quin Centre sou.

Ens agradaria poder seguir mantenint contacte amb vosaltres per a activitats o accions conjuntes.

Moltes gràcies per la vostra col·laboració.

Maria Serrat

Comissió d’Educació de la Coordinadora Catalana de Fundacions

Jornada Els Nous Paradigmes de la Formació Professional
Es va dur a terme el dia 12 de novembre de 2013 al Palau Macaya de Barcelona.

Es pot considerar tot un èxit de participació, ja que hi van assistir representants de més de 100 fundacions.

Jornada 12 de novembre Els nous paradigmes de la FP

Jornada: Perspectives ocupacionals i formació
Es va dur a terme el dia 16 de març de 2012 al Cercle d’Economia de Barcelona.
S’hi van analitzar les perspectives ocupacionals que es dibuixen a Catalunya, tant a nivell global de país com en territoris concrets, i les maneres d’apropar les ofertes formatives a aquestes necessitats laborals. També es van difondre algunes experiències exitoses que, des de contextos diversos, puguin aportar claus de com treballar de manera més articulada el món ocupacional i formatiu.

La jornada van tenir les aportacions següents:

Ponències:

• Perspectives ocupacionals a Catalunya: què diuen els darrers estudis
    Esther Sánchez, directora del Servei Català d’ Ocupació. (descarrega transcripció)
  • Els reptes de la formació professional davant les noves perspectives ocupacionals
    Teresa Casanovas, presidenta del Consell Català de Formació Professional. (descarrega transcripció)
  • La prospectiva en el territori
    Marta Colomer, consultora social i d’empresa. (descarrega transcripció)

Taula d’experiències:

• Fundació el Llindar. Begonya Gasch, directora. (descarrega transcripció)
  • Fundació Èxit. Nacho Sequeira, director.(descarrega transcripció)
  • Cooperativa Agrària de Guissona. Nicolau Galdeano, inspector dels Serveis Territorials d’Ensenyament de Lleida.
  • Fundació Centre de Formació en Tecnologies de Manlleu  (CEFORTEM). Joan Vergès, gerent, i Josep Solsona, vicepresident. (descarrega transcripció)
  • Fundació ESCAC. Josep Maixenchs, director.

La taula d’experiències va ser moderada per Rita Marzoa, periodista de Catalunya Ràdio.
Es pot considerar tot un èxit de participació, ja que hi van assistir representants de 133 fundacions. (descarrega transcripció del torn de paraules)

.......................................................................

Taula rodona "Educació i món laboral", amb Ramon Grau, Director General de Sigma gestión universitaria; Lluís Grande, Subdirector general d’Atenció a les Persones de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS); Oriol Homs, Sociòleg investigador. Director General de la Fundació Centre d’Iniciatives i Recerques Europees a la Mediterrània (CIREM); Lluís Sáez, Llicenciat en Dret i en Ciències Polítiques i Sociologia. Professor d’ESADE i de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona; i Jordi Escoda, Gerent del Consell Nacional de la joventut. (Gener 2011) (Icona pdf Resum en pdf).

Taula rodona "Educació i món laboral"

Jornada "Finançament de l'Educació", amb Oriol Amat i Salas, catedràtic d'economia financera de la Universitat Pompeu Fabra i Guillem López Casasnovas, President de l'Associació Mundial d'Economia de la Salut (maig 2010) (Icona pdf Resum en pdf).

.......................................................................

Jornada d'anàlisi de la nova Llei d'Educació de Catalunya (LEC). Francesc Torralba i Miquel Mateo – Cercle d’Economia (novembre 2009)  (Icona pdf versió en pdf)

.......................................................................

Conferència “Lideratge pedagògic a Catalunya” de l’Àngel Castiñeira (gener 2009)
(Icona pdf versió en pdf)

.......................................................................

Presentació de la Comissió d’Educació de la CCF i del seu Plà Estratègic (març 2008)
(Icona pdf versió en pdf)

.......................................................................

Edició Revista Societat Civil i Educació 2002 (Icona pdf versió en pdf)

Què fem?

La Comissió d’Educació es reuneix mensualment a la seu de la CCF per a treballar en temes com per exemple:

•   L’organització d’un jornada d’anàlisis sobre la nova Llei d’Educació de Catalunya (LEC).
  •   La planificació d’una jornada de treball sobre el finançament de l’educació a Catalunya.
  •   L’elaboració d’un Pla Estratègic per a la pròpia comissió.
  •   L’enfortiment de la xarxa de contactes intitucionals de la pròpia Comissió.

Apunts històrics

Les fundacions educatives de Catalunya tenen els seus origens en les primeres escoles i col·legis que es van crear a mitjans del segle XIX de la mà de diferents congregacions religioses. Així les primeres de les que es té notícia són:

• Col·legi Loreto Abat Oliva (1845)
  • Col·legi Sagrat Cor de Sarrià (1846)
  • Col·legi Claret – Gràcia (1871)

Posteriorment, als inicis del segle XX l’educació a Catalunya va viure una nova etapa d’esplendor inspirada en la promoció de la llengua i la cultura catalana i sota l’empar de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana, APEC (1889-1939). D’aquesta època destaquen, entre d’altres:

• L’Escola Moderna (1901)
  • L’Escola Mossèn Cinto (1904)
  • Les Escoles Fonlladosa (1905)

No obstant, la constitució i registre de moltes d’aquestes entitats com el que ara coneixem com a “fundacions educatives” es remunta als inicis dels anys 80, després del restabliment de la Generalitat de Catalunya i la seva posterior assumpció de competències en l’àmbit associatiu. Considerant aquest període, la primera fundació educativa de que es té registre és el col·legi Sagrat Cor de Sarrià (1983), seguit pel col·legi Loreto Abat Oliva (1983) i l’Escola Fonlladosa (1984).

Des d’aleshores fins ara s’han creat moltes altres fundacions amb la intenció de col·laborar en la formació d’infants, adolescents, joves i adults.

Fundacions educatives associades a la CCF

Fundacions educatives associades a la CCF Fundacions educatives associades a la CCF

Directori de fundacions de Catalunya

icona enllaç extern Vegeu el directori de fundacions de Catalunya