2017.05.10_Jornada Fundacions a CaixaForum

Jornada Fundacions de CaixaBank

Pere-A Fàbregas: “Falta reconeixement social al paper dels mecenes”

El president de la Coordinadora Catalana de Fundacions considera poc esperonador que hagi “una confiança mística en l’Estat” per resoldre les necessitats d’una societat cada cop més exigent

“Falta un reconeixement social del paper dels mecenes”. Pere-A Fàbregas, president de la Coordinadora Catalana de Fundacions (CCF), ha expressat aquest desig en el curs de la Jornada de Fundacions organitzada per CaixaBank i que ha reunit experts en aquestes entitats sense afany de lucre durant tot un matí a CaixaForum.

Com a exemple d’aquest dèficit, ha expressat les crítiques e incomprensió amb què alguns articulistes van acompanyar l’anunci de l’empresari Amancio Ortega de donar més de tres-cents milions d’euros a la sanitat pública per a dotar els hospitals amb equipaments d’alta tecnologia. “Per què no hi ha més Ortegas?” s’ha interrogat Fàbregas.

Aquesta millora de la imatge i de la percepció social sobre els mecenes hauria d’anar acompanyada, lògicament, d’un millor tracte fiscal, reivindicació històrica de les fundacions, per equiparar-lo a altres països del nostre entorn com França on les donacions quasi doblen la desgravació fiscal respecte a Espanya.

Reflexionant sobre el nivell de benestar assolit a la societat occidental, el president de la CCF ha manifestat la seva sorpresa pel grau d’inconformisme expressat per una població amb un grau d’exigència cada cop més gran. Ha posat com a exemple que en una societat en què prima la component emocional costa trobar persones satisfetes perquè en general tot es valora negativament.

En aquest mateix context de canvi social agreujat per la crisi econòmica, Fàbregas dibuixa una frontera divisòria en la irrupció de partits populistes perquè mentre al nord d’Europa apareixen partits de dreta per la por a la immigració, al sud del continent són d’esquerra perquè preocupa la inclusió social.

Poders públics i societat civil

El dirigent de la CCF insisteix en la necessitat de sensibilitzar a la societat sobre la importància de la filantropia i del paper cabdal de les fundacions en el sosteniment de l’anomenat estat del benestar. Això ha d’anar unit a un canvi de paradigma sobre el paper que han d’exercir els poders públics. Un estudi de la Fundación BBVA realitzat l’any 2013 revelava que el 74 per cent dels espanyols considera que “l’Estat ha de tenir la responsabilitat principal a l’hora d’assegurar que tots els ciutadans puguin gaudir d’un nivell de vida digne”. La mateixa pregunta, formulada a altres ciutadans de la Unió Europea, donava resultats bens diferents: només el 55% del europeus pensen que l’Estat ha d’afrontar aquesta responsabilitat. Fins i tot els suecs creuen menys en l’estat. Això fa que Pere-A Fàbregas qualifiqui aquest resultat de “confiança mística en l’Estat” enfront del paper que, al seu parer, correspon a la societat civil.

La Coordinadora Catalana de Fundacions, creada fa més de trenta anys, representa davant les administracions i la societat els interessos d’un col·lectiu de més de 540 fundacions de tot tipus i dimensions, que actua bàsicament en els camps de la cultura, l’ensenyament, la sanitat, els serveis socials, la recerca i la cooperació.

Barcelona, 12 de maig de 2017

www.ccfundacions.cat