2016.11.22_El President va participar a Sevilla a la IV Jornada Profesional de Fundaciones

El president de la Coordinadora Catalana de Fundacions insta les fundacions a reinventar-se per a afrontar un futur sostenible de servei a la societat

Proposa vuit mesures en els àmbits de la gestió, finançament, formació, organització i imatge

El president de la Coordinadora Catalana de Fundacions, Pere-A Fàbregas, ha participat a Sevilla a la IV Jornada Profesional de Fundaciones, amb assistència de més de 160 patrons i executius d’entitats sense afany de lucre de la comunitat andalusa. Fàbregas va dictar la conferència "Reinventar-se: afrontar canvis en les organitzacions per a un nou futur”.

La Jornada, sota el títol “Noves perspectives per a millorar la gestió de les fundacions”, estava organitzada per l’Asociación de Fundaciones Andaluzas i comptava amb la col·laboració de la Fundación Cruzcampo, Fundación Cajasol i La Caixa.

En la seva intervenció, Fábregas va fer una detallada exposició sobre l’origen i evolució de les fundacions a Catalunya, la tipologia d’aquest entitats sense afany de lucre i el tipus de serveis que presten a la comunitat.  En clau de present, va apel·lar a un major compromís de la societat per front als reptes i necessitats col·lectives en un moment en què el pes de l’Estat com a garant del benestar està en retrocés, entre altres coses com a conseqüència de la crisi econòmica que ha dut a una reducció de recursos. Una major aportació privada a la filantropia garantiria la sostenibilitat del sistema.

Per a aquest trànsit des de l’estat el benestar al que Fàbregas anomena “societat del benestar”, el ponent demanda la implicació del món empresarial i de la ciutadania, la qual cosa exigeix unes contrapartides en beneficis fiscals similars a la que apliquen països del nostre entorn. Centrant-se en el cas francès, el president de la Coordinadora va exposar unes xifres reveladores: en el període 2004-2014, les aportacions dels ciutadans han passat de 900 a 2.000 milions d’euros, i les empresarials, de 150 a 1.200 milions, fruit d’una política fiscal que bonifica fins el 66 i el 60 per cent, respectivament, de les aportacions a les fundacions, el doble que a Espanya en números rodons.

Com que l’enunciat de la conferència parla de reinventar-se i d’un nou futur, Pere-A Fàbregas, va enumerar fins a vuit línies d’actuació. D’una banda, la modernització, professionalització i transparència de les fundacions. En el camp del finançament, postula la millora dels avantatges fiscals a les donacions i a la gestió, el reconeixement social de donants i mecenes, la valoració de les actituds i actuacions filantròpiques i la difusió i utilització de noves tècniques de captació de fons. Quant a formació, defensa la creació d’estudis superiors d’experts en fundacions. Des d’un punt de vista organitzatiu i normatiu, demana la clarificació de la importància del sector fundacional en l’economia espanyola i les diferents comunitats autònomes. Finalment, quant a la imatge i la percepció social, cal una millora dels valors reputacionals de les fundacions.

www.ccfundacions.cat

@CCATFundacions