2016.12.30_Sisè Cafè de la Recerca

Miquel Puig defensa la competència i alhora la col·laboració entre les empreses d’un mateix clúster

“En un clúster es dona la competència i la col·laboració entre empreses. Competeixen entre sí a fora, però col·laboren a casa”. Amb aquesta imatge, Miquel Puig, director general del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya, resumeix la manera com han d’actuar les empreses i centres de recerca d’un mateix sector situats en un indret determinat, el que es coneix com a clúster, denominació creada pel nord-americà Michael Porter.

Miquel Puig, amb una llarga trajectòria al sector públic, des de la secretaria del departament d’Indústria de la Generalitat o de  la Societat de la Informació fins a la direcció general de la Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació, ha estat el sisè ponent del Cafès de la Recerca organitzats per la Comissió de Tecnologia i Recerca de la Coordinadora.

Puig va analitzar l’estat de la recerca a Catalunya, situada en uns nivells prou competitius en termes europeus.“Barcelona té la voluntat d’esdevenir i de fet s’està convertint en un clúster de recerca” va dir el ponent, però li fa falta encara “parlar el llenguatge de la gran empresa”. Ara, la majoria de centres de recerca estan adscrits a l’àmbit universitari, fruit de la política endegada en el seu moment per Andreu Mas-Colell, amb un treball més silenciós que aparatós, però que està donant els seus fruits.

El conferenciant es va felicitar per l’oportunitat de l’aposta tecnològica de la mateixa manera que Catalunya té ben posicionats altres clústers en els camps de la indústria química, alimentària o farmacèutica.

El Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya que dirigeix Miquel Puig, nascut l’any 2011 com a fruit de la fusió del Barcelona Supercomputing Center i altres equipaments, ofereix serveis a les universitats catalanes en quatre àmbits d’activitat: tecnologies de la informació (supercomputació i anella científica); transformació en la manera de treballar (processament de dades), innovació (protecció contra atacs informàtics i plagi) i central de compres (energia, aigua, impremta).

En la seva presentació, el president de la Coordinadora Catalana de Fundacions, Pere-A Fàbregas, va reiterar el pes específic que suposen les fundacions de tecnologia i recerca, la majoria dels quals són sòcies de la Coordinadora, i va elogiar la figura del ponent, de qui va destacar a més del seu currículum una qualitat: “té un pensament entenedor”.