2017.03.08_Tercer Cafè de l’Àmbit Social de la Coordinadora

Francina Alsina, presidenta de la Federació de Voluntariat  Social: “La transformació social comença dins les entitats”

“És dins les entitats on comença la transformació social. El voluntari s’apodera dins de l’àmbit social”. Aquesta afirmació resumeix l’esperit que anima els voluntaris socials que actuen a Catalunya sota el paraigües de la Federació Catalana de Voluntariat Social. La seva presidenta, Francina Alsina, va protagonitzar el tercer Cafè de l’Àmbit Social de la Coordinadora Catalana de Fundacions, on va detallar les tasques dutes a terme per corregir les desigualtats i les necessitats de col·lectius desfavorits.

La Federació aplega 278 fundacions i associacions , a les que cal afegir 18 grups informals de voluntaris, distribuïts en 340 centres d’atenció a la discapacitat, la pobresa, els immigrants, la gent gran o la salut mental.

El lema que anima els voluntaris socials, personal no retribuït que aboca part del seu temps a una bona obra, és “aquesta societat et necessita i tu t’hi impliques el temps que puguis”. L’objectiu a assolir és que la ciutadania vulnerable sigui responsable del seu apoderament”. Per fer això, els voluntaris s’organitzen, visualitzen els problemes socials que ens envolten i finalment donen resposta a les situacions de vulnerabilitat.

Francina Alsina va felicitar-se per la regulació del sector a través de la llei 25/2015 del Voluntariat, redactada amb l’impuls d’aquestes entitats, i que delimita les funcions dels voluntaris, delimita usos i abusos i fixa, per exemple, que l’Administració no pot tenir una bossa de voluntariat que substitueixi llocs de treball.

Fundació Arrels

La mateixa sessió va servir per conèixer l’actuació de la Fundació Arrels. El seu gerent, Ferran Busquets, va enumerar les fites assolides en l’atenció a les persones sense sostre a la ciutat de Barcelona. Els 54 treballadors de la fundació, arropats per 400 voluntaris, han aconseguit que ja no dormin al carrer 195 de les més de 950 persones que es trobaven en aquesta situació de risc. Però la feina no acaba aquí, sinó que es tracta d’acompanyar-les en la seva reinserció social, de manera que alguns col·laboren en el mateix voluntariat donen xerrades a col·legis i altres iniciatives de difusió i fins i tot en alguns casos s’han integrat en l’equip directiu d’Arrels.

Pere-A Fàbregas, president de la Coordinadora Catalana de Fundacions, va obrir la sessió per donar la benvinguda als participants, va congratular-se perquè aquest tercer Cafè demostra que s’està consolidant, i va enaltir el paper dels voluntariat, “no prou valorat fora del seu àmbit”. “L’important en la filantropia -va remarcar- no és donar diners, sinó temps”.

Anna Iglesias, portaveu de la Comissió de l’Àmbit Social de la CCF, per la seva part, va explicar les funcions d’aquesta comissió creada l’any 2012 com a resposta a una demanda de les pròpies fundacions, on ara estan representades un total de 218 fundacions de l’àmbit social.

www.ccfundacions.cat

Barcelona, març de 2017