2017.05.18_Jornada “Les fundacions, un instrument del segle XXI” a ESADE Alumni

Pere-A Fàbregas: “Les fundacions han d’aprendre a demanar per poder fer coses”

Fundació Banc dels Aliments i Fundació Josep Carreras expliquen els seus models solidaris i d’èxit

“Abans, les fundacions donaven diners. Ara, les fundacions han d’aprendre a demanar per poder fer coses positives envers la societat”. Pere-A Fàbregas, president de la Coordinadora Catalana de Fundacions, va resumir en aquesta frase el canvi de paradigma de les fundacions, entitats que han de fer front a unes necessitats i demandes creixents. Ho va fer en el decurs de la jornada “Les fundacions, un instrument del segle XXI: reptes i oportunitats” organitzada per ESADE Alumni.

El president de la Coordinadora va fer una àmplia explicació sobre el que representa el món fundacional a Catalunya, la seva regulació jurídica i els beneficis fiscals. En termes econòmics, va avaluar en 505 milions d’euros l’aportació al PIB (el 0,24 % del conjunt de Catalunya), més de 84.000 llocs de treball (2,5% del total) -el doble que les cooperatives o quatre vegades més que el sector farmacèutic, per exemple-, i va destacar que quant al seu finançament les fundacions catalanes obtenen el 60 per cent dels seus recursos mitjançant la venda de serveis.

El canvi social, els efectes de la crisi econòmica i una demanda creixent per part dels ciutadans aconsellen, a paper de Fàbregas, la necessitat d’involucrar molt més als ciutadans amb instruments com la filantropia que permet abocar recursos per cobrir necessitats que no sempre poden atendre les administracions.

La generositat, l’esforç, la professionalitat, el servei i l’altruisme són valors de les fundacions que cal protegir i reconèixer, segons el president de la Coordinadora.

Dues fundacions solidàries

La jornada va comptar amb dos convidats més a la taula; Eduard Arruga, president de la Fundació Banc dels Aliments, i Antoni Garcia Prat, director de la Fundació Josep Carreras, que van explicar abastament els seus models solidaris i d’èxit.

Arruga va recordar que la iniciativa de proveir aliments a famílies necessitades es va inspirar en el que un grup de voluntaris duien a terme a París. Així va néixer a Barcelona l’any 1987 amb una doble finalitat: lluitar contra el malbaratament (aliments que es llençaven) i contra la precarietat alimentària. L’atenció regular durant l’any està encomanada a 239 voluntaris i 10 persones contractades, però això s’incrementa notablement amb motiu de la Gran Recapta de la campanya de Nadal. En total es recullen quasi 18 milions de quilos d’aliments l’any que es distribueixen a 329 entitats benèfiques que alhora s’encarreguen d’atendre fins a 137.000 persones.

Quant a la Fundació Josep Carreras, va néixer l’any 1988 després del multitudinari concert del tenor Josep Carreras a l’Arc de Triomf. Aquesta resposta solidària del públic era una mostra de suport pel viacrucis que havia viscut el tenor en ser-li detectada i tractada la leucèmia. “A una persona que és estimada per la gent li surten oportunitats”, resumeix Antoni Garcia Prat, i d’aquí van sorgir diverses iniciatives per combatre la leucèmia i possibilitar el transplantament de medul·la, com el registre mundial de donants Redum, beques i ajuts, finançament d’infraestructures científiques i prestació de serveis socials. “Tot això sorgeix- assegura el director- perquè l’ADN de la fundació és molt consistent” i hi aporta xifres: més de 200 milions d’euros en beques, més de 1.200 projectes de recerca, dotació de cinc càtedres, renovació de set unitats de transplantament, etcètera, i tot això mantenint la independència, sense rebre subvencions i cooperant amb el sector públic. Només els doc-cents concerts benèfics que ha protagonitzat Josep Carreras han aportat a la fundació 25 milions d’euros. Present a Espanya, Estats Units, Suïssa i Alemanya, ha passat de 15 socis l’any 1995 a més de 80.000 en l’actualitat.

La Coordinadora Catalana de Fundacions, creada fa més de trenta anys, representa davant les administracions i l’opinió pública els interessos d’un col·lectiu de més de 540 fundacions de tot tipus i dimensions, que actua bàsicament en els camps dels serveis socials, la cultura, l’ensenyament, la sanitat, la recerca i la cooperació.

www.ccfundacions.cat

@CCATFundacions